Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach.
Pomalowany model to połowa sukcesu. Ważne jest również wykończenie podstawki lub wykonanie dioramy. W tej kategorii znajdziesz masy modelarskie o różnej strukturze i konsystencji, elementy doskonale imitujące trawę czy inną roślinność oraz środki pozwalające nanieść na model efekty zużycia czy wystawienia na warunki atmosferyczne.
Wash
Z reguły modelarze sięgają po wash jako pierwszy krok w weatheringu. Zazwyczaj nakładany na podstawową farbę modelu, wash to nic innego jak farba rozcieńczona do bardzo półprzezroczystej konsystencji, która dobrze wnika w zakamarki modelu. Możesz tworzyć własne wash'e lub kupować gotowe formuły farb akrylowych, emaliowanych i olejnych od wielu ulubionych producentów farb.
Dwie najpopularniejsze techniki washowania to pinwash i overall wash. W przypadku pinwash (tak naprawdę powinno to być pin-point wash) celujesz w drobne szczegóły i linie panelu za pomocą cienkiego pędzla. W większości przypadków pozwalasz, by wash spływał kapilarnie i akcentujesz detale, by uczynić je bardziej widocznymi. Ogólny wash może osiągnąć ten sam cel, ale nakładasz wash na powierzchnię modelu za pomocą dużego pędzla i pozwalasz, aby wash gromadził się w drobnych szczegółach i wokół nich.
Warto mieć pod ręką bawełniane waciki, aby wchłonąć i usunąć niechciany wash. Wash może być również używany do symulacji plam z paliwa, oleju i smaru, a także rdzy.
Pinwash
Drobno zaostrzony pędzel to najlepszy sposób na nałożenie pinwash. Nakładaj go w miejscach takich jak łby śrub, linie paneli lub wszędzie tam, gdzie chcesz podkreślić szczegóły.
DryBrushing
Podczas malowania suchym pędzlem nakładasz prawie suchą farbę na wypukłe detale modelu. Pędzel, którego używasz, nie musi być idealny, a w rzeczywistości prawdopodobnie będziesz chciał wyznaczyć pędzel lub dwa jako pędzle do suchego pędzla, ponieważ technika ta może być trudna dla włosia.
Aby malować pędzlem na sucho, nabierz odrobinę farby na końcówkę pędzla, a następnie zetrzyj prawie całą farbę na ręcznik papierowy lub szmatkę. Następnie delikatnie nałóż pędzel na wybrany obszar modelu, przesuwając go szybko w przód i w tył. Nie chodzi o uzyskanie dużej ilości farby, ale raczej subtelnego gradientu. Możesz powtarzać proces, używając stopniowo jaśniejszych odcieni, aż uzyskasz pożądany efekt.
Malowanie suchym pędzlem to technika, która wymaga praktyki. Chociaż może to być szybki sposób na podkreślenie szczegółów, jeśli jest nadużywany, istnieje ryzyko, że model będzie wyglądał jak pomalowany lukrem.
Pigmenty i pastele
Możesz łatwo symulować kurz i brud za pomocą pigmentów i pasteli. Jaka jest różnica? Pigmenty do weatheringu można kupić w postaci gotowej i są dostępne w odcieniach takich jak europejskie błoto i pustynny piasek. Pomagają w podjęciu decyzji o kolorze, którego chcesz użyć i wykonują za ciebie cały szlif. Kiedy mówimy o pastelach, mamy na myśli pastele artystyczne, a nie kredę tablicową. Są one dostępne w zestawach kolorów, takich jak czarny, bursztynowy i żółta ochra. Są to również sztyfty, które trzeba zamienić w proszek, zeskrobując je grzbietem noża hobbystycznego lub szlifując na drobnym papierze ściernym.
Pomimo dodatkowej pracy, zaletą korzystania z pasteli jest możliwość mieszania niestandardowych kolorów. Dla wielu modelarzy jest to zniechęcająca propozycja, więc trzymają się pigmentów.
Tak czy inaczej, nakładaj proszki miękkim pędzlem na płaskie wykończenie. Płaskie wykończenia mają ząb, który utrzymuje kolory; pigmenty mają tendencję do ześlizgiwania się z błyszczących powierzchni. Możesz zmieniać pociągnięcia pędzla, aby uzyskać różne efekty, od równomiernej powłoki brudu po smugi i rozpryski.
Pigmenty
Wielu producentów produkuje gotowe do użycia pigmenty w popularnych, wstępnie zmieszanych kolorach dla modelarzy. Niektóre z nich zawierają utrwalacz, który pomaga im trzymać się modelu.
Pastele
Jeśli zdecydujesz się użyć pasteli, będziesz musiał najpierw zmielić je na proszek. Bałagan, ale będziesz mógł mieszać własne kolory Odpryski farby i zadrapania
Istnieje kilka technik usuwania odprysków farby, ale najprostsza z nich wymaga jedynie pędzla z cienką końcówką i/lub gąbki z mikrofibry. Zazwyczaj na pełnowymiarowe pojazdy nakłada się kilka warstw farby - przynajmniej warstwę podkładową, a następnie warstwę koloru. Określ kolor podkładu pojazdu (często ciemnoszary), a następnie namaluj pędzlem drobne "odpryski" w miejscach, które naturalnie uległyby zużyciu. Postaraj się, aby wióry wyglądały na przypadkowe.
Alternatywnie, możesz oderwać mały kawałek gąbki z mikrofibry, przytrzymać ją pęsetą, zanurzyć w farbie i zetrzeć jej nadmiar (nie potrzebujesz dużo!), a następnie dotknąć nią modelu w miejscach, w których chcesz zobaczyć odpryski farby. Gąbka powinna naturalnie utworzyć losowy wzór. Pamiętaj jednak, aby przekręcić i dostosować kąt między dotknięciem gąbki do modelu, aby zmaksymalizować nieregularności.
Jeśli chcesz symulować głębokie wyżłobienia, które sięgają aż do metalu, zmień kolor na metaliczny i użyj tej samej metody, koncentrując się na miejscach, w których już wykonałeś odpryski farby.
Z tą techniką łatwo jest przesadzić, więc bądź powściągliwy przy pierwszych kilku razach i używaj krytycznego oka podczas oceny swojej pracy.
Filtry punktowe
Podobnie jak w przypadku wash'a, nakładasz filtr na powierzchnię modelu w kontrolowany sposób, aby nie gromadził się wzdłuż krawędzi detali lub w zagłębieniach i liniach paneli. Celem jest zmiana ogólnego koloru pojazdu, często w celu naśladowania blaknięcia i przebarwień. Aby uzyskać filtr punktowy, będziesz potrzebować różnych kolorów olejów artystycznych i rozcieńczalnika, takiego jak spirytus mineralny lub Turpenoid. Wybierz trzy lub cztery kolory i nanieś je na model. Następnie zwilż szeroki płaski pędzel rozcieńczalnikiem i wymieszaj kolory, ciągnąc je zgodnie z naturalnym kierunkiem przepływu powietrza lub grawitacji. Filtr subtelnie zmieni kolory znajdujące się pod nim.
Uważaj, aby filtr nie stał się błotnisty. Co kilka pociągnięć wyczyść pędzel, ponownie zwilż go rozcieńczalnikiem i powtórz proces.
Z pewnością istnieje wiele innych technik weatheringu, których można się nauczyć (lakier do włosów, mokre pigmenty i narzędzia obrotowe, by wymienić tylko kilka). Ale te techniki pozwolą ci zacząć dodawać więcej realizmu do prawie każdego modelu, bez względu na to, czy jest to czołg, statek, statek kosmiczny, mech, szczur czy samolot.